Strona firmowa - najważniejsze zadania

Najważniejsze zadania jakie pełni strona firmowa.

Strona firmowa - najważniejsze zadania

Możliwości posiadania strony firmowej są dzisiaj ogromne. Można skorzystać z gotowych, darmowych lub płatnych szablonów Wordpress'a, lub skorzystać z dowolnie innego CMSa - darmowego lub komercyjnego. Można też uruchomić stronę w oparciu o kreatory dostępne w ramach usług hostingowych lub w komercyjnych kreatorach stron oferujących edycję online bezpośrednio na stronie.

Można mieć stronę nawet za kilkaset złotych. A mimo to tak wiele firm świadomie decyduje się wydać na stronę dużo, dużo więcej. Na pewno decyzje o wydaniu na stronę kilku czy kilkunastu tysięcy złotych nie zapadają pochopnie i są wynikiem dokładnej analizy, a każda inwestycja musi się zwrócić.

Teoretycznie każdy wie jak strona firmowa wygląda i do czego służy, jednak czy na pewno każdy zna wszystkie zadania jakie powinna realizować nowoczesna strona firmowa?

Czy twoja strona na pewno realizuje wszystkie zadania w pełnym zakresie?

Na pewno dobrze wiedzieć jakie powinny to być zadania i w jaki sposób powinny być realizowane, chociażby po to aby uwzględnić je w trakcie tworzenia następnej wersji strony.

Główne zadania strony firmowej

Najważniejsze zadania strony firmowej można podzielić na:

  • zadania wizerunkowe

  • zadania sprzedażowe

  • zadania marketingowe


Na przestrzeni lat zakres realizacji wymienionych zadań przez strony firmowe mocno się zmienił, głównie dzięki rozwijającej się technologii. Dzisiaj strony firmowe to już nie tylko miejsce z opisem o nas, kilkoma zdjęciami oferty i danymi kontaktowymi. Dzisiaj strony firmowe to coraz bardziej zaawansowane aplikacje będące jednym z najważniejszych elementów przewagi konkurencyjnej  - narzędzie pomagające w generowanie sprzedaży i obsłudze aktualnych klientów.

1. Zadania wizerunkowe

Kreowanie pozytywnego wizerunku to jedno z ważniejszych zadań. Wizerunek kreowany przez serwis firmowy powinien być spójny z założoną strategią i wizją firmy oraz z pozostałymi narzędziami marketingowymi.

Nowoczesna strona kreuje wizerunek poprzez:

  • Nowoczesny projekt graficzny - zgodny z aktualnymi trendami, spójny ze strategią marketingową.

  • Użyteczny layout koncentrujący na doznaniach użytkownika - UX (User Expirience) - jasny, intuicyjny layout, wykorzystanie technologii RWD, często minimalistyczny, koncentrujący się na użyteczności i prostocie, dający użytkownikowi poczucie że wszystko jest na swoim miejscu, że nie musi niczego szukać, tacić czas i niepotrzebnie się irytować, obiekty są duże, o wysokim kontraście, w pełni wykorzystujące możliwości dużych monitorów i urządzeń mobilnych różnego rodzaju.

  • Wysokiej jakości treści - dobrej jakości zdjęcia, wysoki poziom artykułów na blogu firmowym, tutoriale i pokazowe filmy video.

  • Wysoki poziom obsługi klienta - możliwość nawiązania kontaktu poprzez chat to już standard i coraz więcej użytkowników docenia taką możliwość na stronie, ponadto warto pamiętać o tradycyjnych formach jak e-mail i formularze kontaktowe - czas reakcji powinien być możliwie najmniejszy, i na pewno nie dłuższy niż 24 godziny, mile widziane jest stosowanie ticketowania czyli wątkowania wiadomości. Warto też pamiętać o komunikacji poprzez media społecznościowe - Facebook, Google+, Twitter, dzięki którym możemy budować partnerskie i mniej formalne relacje z potencjalnymi klientami.


Wirtualizer realizuje wszystkie wymienione zadania - pozwala stworzyć serwis o dowolnym układzie i wyglądzie, w technologii RWD. Umożliwia łatwe tworzenie i zarządzanie treścią - ofertą produktową, galeriami zdjęć, video oraz wpisami na blogu.

2. Zadania sprzedażowe

Bez względu na rynek, obszar działalności czy branżę w każdym biznesie chodzi zawsze o jedno - pozyskać klienta i sprzedać produkty lub usługi będące w ofercie firmy. Proces pozyskiwania klientów w znaczącej części przeniósł się do internetu, a najważniejszym narzędziem sprzedażowym jest strona internetowa. I nie chodzi bynajmniej o sklepy internetowe, z którymi kojarzy nam się sprzedaż.

Nie każda działalność to sprzedaż towarów, jeśli sprzedajesz usługi - strona firmowa również powinna być równie ważnym elementem obsługi procesu sprzedażowego. Najlepiej, kiedy serwis firmowy jest dopasowany do danej branży, tak, aby najlepiej sprzedawać jej produkty należące do oferty firmy.

Nowoczesna strona firmowa powinna realizować następujące zadania sprzedażowe:

  1. przyciągnięcie potencjalnego klienta - poprzez odpowiednią optymalizację SEO

  2. wykreowanie zainteresowania ofertą - poprzez odpowiednią prezentację oferty

  3. uwiarygodnienie - poprzez referencje, opinie dotychczasowych klientów

  4. przygotowanie oferty - poprzez możliwość szybkiego tworzenia dokumentów sprzedażowych

  5. utworzenie zamówienia - poprzez możliwość łatwego złożenia zamówienia

  6. dokonanie płatności - poprzez możliwość realizacji płatności on-line

  7. komunikacja z klientem - poprzez autorespondery, predefiniowane szablony wiadomości, automatyczne wiadomości

  8. obsługa posprzedażowa - poprzez automatyzację procesów posprzedażowych

1. Przyciągnięcie potencjalnego klienta

Pierwszym etapem w którym strona ma swój udział jest przyciągnięcie użytkownika na stronę. Aby to było możliwe strona musi zostać zbudowana w oparciu o technologie preferowane przez wyszukiwarki, czyli zoptymalizowana dla wyszukiwarek.

Wyszukiwarki stały się dość inteligentne i nie dają się tak łatwo oszukiwać jak jeszcze 10 lat temu. Dlatego aby serwis trafił do wyszukiwarki musi być nie tylko odpowiednio zoptymalizowany ale również zawierać unikalne i wartościowe treści. Te dwa czynniki muszą być spełnione aby serwis miał szansę pozyskać potencjalnych klientów z naturalnych wyników wyszukiwania.

Najważniejsze elementy SEO to:

  • wykorzystanie technologii RWD

  • szybkość ładowania strony

  • dostępność strony - hosting

  • przyjazne linki

  • odpowiednie używanie nagłówków

  • tagowanie zdjęć.


Wirtaulizer posiada zaawansowane narzędzia SEO, pozwalające pełną optymalizację serwisu pod kątem wyszukiwarek.

2. Wykreowanie zainteresowania

Drugim etapem jest zdobycie zainteresowania. Odbywa się to poprzez nowoczesny i użyteczny layout serwisu z nowoczesną grafiką oraz interesująco zaprezentowane treści - dotyczące oferty, działalności firmy czy wpisy na blogu - duże, pasujące do treści zdjęcia, filmy czy artykuły są niezbędne aby użytkownik nie opuścił serwisu po kilku sekundach, w trakcie których decyduje o tym czy pozostanie na niej dłużej czy nie.

Istotny jest również czas ładowania strony - jeśli zbyt długi, użytkownik zniechęci się i opuści serwis. Tak naprawdę mamy tylko kilka sekund aby wykreować zainteresowanie, jeśli tego nie zrobimy - stracimy potencjalnego klienta.

Kreowanie zainteresowania odbywa się poprzez odpowiedni kontent prezentowany na stronie, m.in. ofertę firmy. Treść w serwisie odgrywa ogromną rolę z punktu widzenia sprzedażowego, oraz umożliwia naturalne pozycjonowanie serwisu i generowanie ruchu z wyszukiwarek.

Za kreowanie zainteresowania odpowiedzialna będzie jakość treści, ich ilość oraz sposób prezentowania. W przypadku oferty będą to odpowiedniej jakości zdjęcia produktowe i kontekstowe, opisy, informacje uzupełniające, opinie i komentarze użytkowników.

Do wartościowych treści mających ogromny wpływ na kreowanie zainteresowania należeć będzie również firmowy blog prezentujący zastosowanie produktów, inspiracje - prezentowane w formie artykułów, galerii zdjęć oraz filmów video. Bardzo przydatny będzie również FAQ odpowiadający na najważniejsze pytania użytkowników.

3. Uwiarygodnienie

Każdy przed dokonaniem zakupu potrzebuje odpowiedniego bodźca, który popchnie go do podjęcia decyzji zakupowej. Takim bodźcem mogą być opinie i komentarze dotychczasowych użytkowników i partnerów. Pozytywne opinie i oceny na temat oferty czy firmy uspokajają potencjalnego klienta dając mu dodatkową motywację do podjęcia akcji. Dlatego tak ważne jest aby na stronie firmowej zamieścić opinie dotychczasowych klientów na temat firmy oraz oferty w formie np. referencji.
4. Przygotowanie oferty

W przypadku kiedy na stronie nie prezentujemy cen, działając np. w branży B2B, jednym z elementów sprzedażowych będzie obsługa zapytań czyli tzw. leadów. Jeszcze do nie dawna odbywało się to drogą mailową - ktoś wysyłał maila z zapytaniem lub wypełniał formularz na stronie. Z drugiej strony ktoś w dziale sprzedaży robił ofertę, zapisywał ją w PDF, dołączał do maila i wysyłał. Cała komunikacja odbywała się kanałem mailowym. Jeśli w dziale handlowym firmy pracowało kilku pracowników - każdy miał swój osobisty e-mail, który wykorzystywał do komunikacji. Jeśli raz zaczął obsługiwać klienta - tylko on miał pełną wiedzę na temat klienta, gdyż całą korespondencja znajdowała się w jego osobistej skrzynce mailowej.

Sytuacja ta wyglądała inaczej, jeśli firma korzysta z systemu CRM. W takiej sytuacji, w zależności od wykorzystywanego systemu, dostęp do informacji jest zdecydowanie większy, jednak wymaga też większego zaangażowania i nakładu pracy ze strony pracowników działu handlowego, którzy muszą dbać o wprowadzanie informacji do systemu.

Obecnie tworzenie indywidualnych ofert może odbywać się w ramach systemu e-commerce w którym odbywa się zarządzanie serwisem firmowym. Wystarczy kilka kliknięć aby z otrzymanego zapytania utworzyć ofertę, wprowadzić indywidualne ceny, określić warunki handlowe np. minimalną ilość, koszt dostawy, czas realizacji itd. Taką ofertę można wysłać również bezpośrednio z systemu, a klient otrzyma ją w postaci nie tylko pliku PDF, ale również jako link otwierający ofertę na stronie firmowej, gdzie może złożyć zamówienie zgodnie z warunkami w ofercie.

Najważniejsze zalety rozwiązania:

  • zbieranie wszystkich zapytań / ofert w jednym miejscu - dostęp do dokumentów w dowolnym momencie

  • bardzo szybkie tworzenie indywidualnych ofert

  • możliwość wysłania oferty zaledwie dwoma kliknięciami - zostanie utworzona wiadomość e-mail z treścią wstawioną ze zdefiniowanego szablonu, oferta zostanie dołączona do maila jako PDF oraz link

  • możliwość pobrania oferty jako plik PDF (indywidualnie sformatowany plik) oraz otworzenia oferty na stronie firmowej.


Wszystkie te zadania realizowane są w Wirtualizerze i mogą być indywidualnie dopasowane do potrzeb wdrożenia.

Tworzenie oferty w Wirtualizer EMS

5. Utworzenie zamówienia

Po wysłaniu oferty klient otrzymuje maila z plikiem PDF oraz linkiem prowadzącym do serwisu firmowego. Kliknięcie w link powoduje otworzenie oferty w serwisie oraz złożenie zamówienia - przenosi do kroku w którym należy się zalogować lub wypełnić formularz z danymi do faktury, a następnie złożyć zamówienie.

Zalety rozwiązania:

  • możliwość dokonania zamówienia na stronie firmowe zgodnie z warunkami ustalonymi w indywidualnej ofercie

  • możliwość wglądu do wszystkich dokumentów (zapytań, ofert, zamówień, faktur) na stronie firmowej po zalogowaniu do panelu klienta


Wirtualizer pozwala również na zastosowanie parametrów takich jak blokada usuwania pozycji czy blokada zmniejszenia ilości w zamówieniu, dzięki czemu parametry oferty mogą obowiązywać tylko w konkretnej konfiguracji.

Ważną zaletą systemu jest możliwość uruchomienia funkcjonalności sklepowych w dowolnym momencie - koszyka i schowka, zarządzania metodami dostaw i płatności oraz innych funkcjonalności e-commerce. To wszystko możliwe jest bez konieczności przebudowy serwisu, w oparciu o istniejącą bazę produktów.

6. Dokonanie płatności

Po złożeniu zamówienia klient może dokonać płatności on-line podobnie jak w sklepie internetowym - od razu po złożeniu zamówienia lub poprzez link w panelu klienta na stronie lub link otrzymany w wiadomości potwierdzającej złożenie zamówienia.

7. Komunikacja z klientem

Komunikacja i tworzenie relacji to bardzo ważny element dzisiejszego biznesu. Komunikacja to przede wszystkim wysyłanie wiadomości do naszych partnerów biznesowych i klientów. Jednak co zrobić jeśli obsługujemy kilka tysięcy klientów, a do każdego chcemy wysłać indywidualną wiadomość dopasowaną wyłącznie do niego. Utworzenie i wysłanie wiadomości w tradycyjny sposób nie wchodzi w grę, gdyż jest to zbyt czasochłonne. Na pomoc przychodzi tutaj automatyzacja.

Do masowej komunikacji możemy wykorzystać automatyzację, która będzie pracować dla nas zgodnie z naszymi potrzebami. W systemie e-commerce wystarczy zdefiniować reguły w oparciu o które system będzie tworzył i wysyłał wiadomości do klientów z naszej bazy.

Reguły mogą określać kryteria, które klient musi spełniać aby wiadomość została utworzona i wysłana. Tymi kryteriami mogą być np. ostatnio zakupione produkty, produkty którymi klient interesował się w serwisie (co wiemy dzięki profilom które tworzone są dla każdego klienta), produkty dodane do koszyka czy schowka. W taki sposób możemy wysyłać informacje o nowościach, promocjach czy kupony rabatowe na indywidualne produkty. W ten sposób możemy informować klientów o koniecznych usługach serwisowych, wygasającej gwarancji czy kończących się abonamentach itp.

Do tworzenia wiadomości wykorzystujemy szablony, dzięki którym wiadomości zawierają indywidualne, profilowane treści dopasowane do danego profilu klienta. Taka forma komunikacji - profilowanej i indywidualnej sprawia, że klienci postrzegają otrzymywane wiadomości dużo lepiej, nie jak masowy spam, co pomaga w budowaniu dobrych, długoterminowych relacji.

8. Obsługa posprzedażowa

Obsługa posprzedażowa w dużej mierze sprowadza się do komunikacji oraz wykorzystania automatyzacji wiadomości. Dzięki możliwości tworzenia reguł możemy tak skonfigurować system e-commerce, że będzie on informował klientów o akcjach promocyjnych czy rozsyłał kupony rabatowe na urodziny klienta.

3. Zadania marketingowe

Nowoczesny marketing to marketing liczb, które pozwalają wyciągać precyzyjne wnioski - testować co działa a co nie i tym samym stale podnosić efektywność swoich działań. Wielki liczby kryją się za tzw. Big Data, czyli ogromną ilością danych zbieranych i przetwarzanych przez wydajne serwery. Jednak aby móc analizować te dane musimy najpierw je zebrać i usystematyzować w logiczny sposób.

Strony firmowe odgrywają tutaj bardzo ważną rolę, gdyż umożliwiają zbieranie bardzo wielu informacji oraz ich późniejszą analizę. Możemy dowiedzieć się wiele o naszych potencjalnych klientach - jakie produkty ich interesują, skąd wchodzą na stronę. Możemy sprawdzić skuteczność prowadzonych akcji marketingowych, eliminując te nieskuteczne, a wzmacniając te, które przynoszą najlepsze efekty.

Strona firmowa jest miejscem do którego przyciągamy potencjalnych klientów poprzez akcje marketingowe - kampanie Google Ads, kampanie bannerowe, programy partnerskie, content marketing itd. Akcje te kosztują nas pieniądze, często spore sumy. Dlatego kiedy już uda się ściągnąć potencjalnego klienta do naszego serwisu firmowego, ważne aby został on tam na dłużej i finalnie zakupił produkt lub wygenerował lead sprzedażowy. Dlatego tak ważne aby serwis przede wszystkim realizował zadania wizerunkowe i sprzedażowe, bo bez nich prowadzenie marektingu będzie delikatnie mówiąc mało efektywne, żeby nie powiedzieć wyrzucaniem pieniędzy w błoto.

Odpowiednio przygotowany serwis firmowy umożliwi zdobywanie adresów mailowych naszych potencjalnych klientów, którzy będąc wstępnie zainteresowani naszą ofertą lub informacjami na blogu - zapiszą się do naszego newslettera.
Podsumowanie

Serwisy firmowe to dziś zaawansowane aplikacje, które potrafią wesprzeć dział sprzedaży i marketingu w dużym zakresie. W dobie gdzie internet jest głównym medium marketingowym i sprzedażowym strona internetowa staje się najważniejszym narzędziem na którym każda firma powinna mocno skupić swoją uwagę, gdyż to ona może być najwydajniejszym i najtańszym pracownikiem pracującym 24h / dobę, 7 dni w tygodniu, zawsze tak samo chętnym i gotowym do pracy.

Wirtualizer jest systemem, który pozwala na zbudowanie i zarządzanie nowoczesnym serwisem firmowym o dowolnym wyglądzie i dowolnej funkcjonalności. Serwisy firmowe zbudowane na bazie Wirtualizera realizują wszystkie wymienione wyżej zadania - wizerunkowe, sprzedażowe i marketingowe.

Konsultacja

Porozmawiajmy

o Twoim ecommerce